måndag, februari 27

Helgen från landet


God morgon måndag, hur har eran helg varit? En annan fick inte mycket gjort i veckan som varade, så i går söndag fick hon ett ryck. (Låg hemma i feber och halsont förra veckan, men har nu återuppstått.)
Sambon och jag gick igenom källarvåningen i hemmet! Äntligen säger jag bara, många sopor blev det och en del till välgörenhet också.
Samtidigt som vi städade, så kattsäkrade vi där nere, inga farligheter för våra stora och små.

Tyvärr innan vi skulle lägga oss i går så kommer Nelly haltandes, och jamade när vi undersökte henne. Ser bättre ut i dag, tack och lov. Hon måste ha hoppat och sträckt sig eller kommit ner olämpligt ute på altanen. Bara hon vet. Går med andra ord inte att kattsäkra fullt ut.;)

Torkat spyor med hårbollar från Gumman, en "bajsklutt" som hängde med ut från kattlådan! Skurat kattskålar och byggt klätterträd.
Sist men inte minst så fick sambon ett otäckt möte med en stor hus spindel! Fy för den lede så äcklig!!! Lägger inte ut några bilder här, eftersom identifiering ändå inte kan göras utav den avlidne. Må han vila i spindelhimlen.

Vårat nytillskott Trassel anpassar sig bättre och bättre, vi lyckades klippa klor och få bort hennes hårtussar i pälsen. Även om hon fortfarande är lite reserverad, så får vi gosa med henne i bland. Stora framsteg varje dag!



Vi går över från hemsysslor och husdjur till boktips och hälsan. Har tre böcker som jag nu studerar lite mera noggrant, och även får goda råd och tips i från. Min mage är inte trevlig alla dagar.
Sen jag slutade med godis, bröd och pasta, så är svedan mycket bättre och nästan helt borta emellanåt. men uppblåst blir jag med smärta till och från, och den är i bland hemsk.

När jag kör flytande alltså soppor eller shakes då mår magen fin fint. Men så kan jag inte leva varje dag! IBS är inget man lär sig hantera över en natt, jag tycker i alla fall att det är svårt. i bland känns det som om jag inte kan äta något, men självklart finns det. Men mycket som jag ätit förut har fallit bort. Mat som man saknar efter ett tag.

Älskar rökt lax, men den är för fet och det rökta sätter magen på tvären. Linser och bönor fungerar inte, och inte heller alla goda kålsorter. Ja min lista är längre en så här, men jag får lära om helt enkelt. Tilläggas att jag fuskar med maten då och då, men godis har jag inte ätit och inte heller druckit läsk!


De här två böckerna landade hos mig i fredags. Mat som läker kommer jag att lusläsa från pärm till pärm. Håller även på med ljudboken, ;Nya självläkande människan. Mycket bra bok, och ögonöppnande. Mera matkärlek har inriktning LCHF, många fina recept även om jag kommer att modifierar rätterna genom lite mindre fett.
Har bytt ut vitt ris och istället köpt hem vildris. I bland vill jag ha ris, och vildris är bättre eftersom det egentligen inte är ett ris, utan korn från ett gräs. Läs om VILDRIS här.
Finns en hel del fibrer i vildriset, så jag får äta sparsamt annars brummar magen. Det krävs en balans, och jag har ännu inte hittat den helt!

I dag ska jag jobba, och sitta kvar på ett möte/utbildning efter arbetstid! Börjar vid lunch eftersom jag fortfarande jobbar 75%. Har ännu inte fått i mig någon frukost, så nu ska en omelett stekas. Nu brummar magen efter föda.

Må väl;)

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...